Hoe krijg je claustrofobie? - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Rosalie - WaarBenJij.nu Hoe krijg je claustrofobie? - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Rosalie - WaarBenJij.nu

Hoe krijg je claustrofobie?

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

04 Juli 2010 | Bolivia, Potosí

Omdat het zondag is, ik in mijn linkerbovenbeen erg veel spierpijn heb en ik genoeg te vertellen heb, schrijf ik nu alweer een nieuwe blog. Bovendien zal ik eens de tijd nemen om te reageren op mn reacties...dat wil ik elke keer al doen, maar ik vergeet het steeds, sorry!

Gisteren heb ik een mijn bezocht. Deze stad, Potosí, is namelijk ooit ontzettend rijk geworden door alle mineralen die in de bergen rondom Potosí te vinden zijn. Vooral zilver, mar later ook andere stoffen doordat de markt voor zilver weer minder werd.
Ik kreeg allereerst een mooi pakje aan..omdat ik anders heel smerig zou worden. Ach, dacht ik...deze broek is nog ontzettend smerig van de 2-daagse paardrijtour, daarom heb ik hem juist aan! Maargoed...heel nauwkeurig werd mn broek opgerold enzo..ik vond het best. Toen kwam mijn gids Carlos me halen..en wat bleek: ik was de enige die de tour deed! Alweer een privétour. En dat voor wel 8 euro, prachtig toch! Ik was een beetje zenuwachtig, want er gebeuren nog best wel eens ongelukjes enzo..en stel dat er wat gebeurde met mijn gids...de enige persoon die de weg weet.
Maargoed..eerst gingen we naar een soort van winkeltje waar mn gids dingen ging uitleggen. Hij vertelde over de cocablaadjes, de pure sigaretten en dynamiet. Ik wist al vanalles over cocablaadjes, want dat had ik op de Uyunitour allemaal al gehoord. Maar dat heb ik jullie nog niet verteld. Van cocablaadjes maken ze cocaïne...maar dan moet er wel eerst iets bij en met die blaadjes gedaan worden. Zo zonder dat werken ze tegen hoogteziekte, tegen maagpijn en tegenhonger (en nee, je kan er dus niet high van worden). Ik heb het geprobeerd...maar ik kan er niet zo goed tegen als ik zolang iets in mijn mond heb (net als ´happen´ voor een beugel of fluor). Want je moet het minimaal 20 minuten...tot maximaal 3-4 uur in je mond hebben. Je kauwt er niet op, maar je maalt het een beetje..en als het klein genoeg is stop je er weer wat blaadjes bij. De mijnwerkers lopen zo de hele dag met dat spul in hun mond. Als ze dat jaaaren doen krijgen ze een beetje een hangwang :P. Ze hebben ook spul om het een zoutachtige of juist zoete smaak te geven. Hij liet me wat proeven en het deed me aan drop denken! Zoete zachte drop..hmmmmmmmm..drop...stroopwafels.....nog 1 maandje.
Maargoed..de pure sigaretten, die hadden ze ook. Er zat geen nicotine in zei Carlos, maar op de een of andere manier was het wel verslavend. Hij liet me een trekje nemen...of het anders was. Jah uhh...geen idee...ik rook verder niet dus laat staan dat ik verschillen kan opmerken. Verder liet hij dynamiet zien..en de andere dingen die samengebracht moesten worden om een explosie te veroorzaken.
Ik kocht wat dingen in het winkeltje (want dat ben je soort van verplicht) voor de mijnwerkers die we tegen zouden komen.
Daarna gingen we naar de mijn. Eerst liet hij me wat dingen zien aan de buitenkant van de mijn..de ´machines´ die de mineralen naar boven halen. Daarna was het tijd om naar binnen te gaan...in een donker gat. Om de ingang was een soort donkere vloeistof te zien..opgedroogd enzo..dat wel, het leek wel verf. Maar wat blijkt..dat was lama-bloed. Achosj! Tijdens carnaval worden per mijn 2 lama´s gedood (de keel wordt doorgesneden en zo bloeden ze langzaam leeg :S) en het bloed wordt rond de ingang van de mijn gegooid (als ik het allemaal goed begrepen heb..want alle uitleg was in het Spaans..maar ik heb het zelf nog eens herhaald om er zeker van te zijn). De familie eet het vlees...erg lekker kan ik vertellen!
En daar gingen we..het begin was al vreselijk eng...een houten ladder die rechtstreeks naar het huis van Hades ging...en daar moest ik in! Had ik de trap achter de rug, moest ik nog verder afdalen over een best wel stijl stuk. Wat dat betreft had ik gleuk dat ik in mijn eentje was, dan kon de gids goed op mij letten. Hij vertelde ook tussen neus en lippen door dat ik de ´adventure-tour´ had gekozen. Ow??? Kon ik kiezen dan...er was me geen optie gegeven hoor? Die andere tour was voor oudere mensen...je kon dan gewoon lopend overal door de mijn. Klinkt goed! Maarnee..ik had deze...ik moest mezelf langzaam laten afdalen in donkere gaten..over een flink doorbuigende plank lopen die over een groot zwart gat lag en mezelf heel erg klein maken om m´n hoofd niet te stoten..leuk..uhu..´leuk´. Ik had stukken dat ik echt even moest uitrusten en tegen mezelf moest zeggen : ´De uitgang is vast heel dichtbij´. Ik wist niet of het de hoogte was of de angst die me het gevoel gaf dat ik best wel eens flauw kon gaan vallen. Maar er is niks gebeurd. Gelukkig.
Ik heb veel mineralen gezien..en Carlos kon precies uitleggen wat wat was natuurlijk. En je had een mix van stoffen...en pure mineralen. Ook hoorden we dynamiet afgaan...en we voelden het.
Maar wat nog wel het meest indrukwekkend was eigenlijk, was al het bovennatuurlijke wat er bij komt kijken. Elk niveau van de mijn heeft een eigen ´tio´, een soort van heerser die op een demoon leek..of gewoon...iets duivelachtigs. Carlos vertelde me ook voordat we naar binnen gingen dat ik het woord Dios (God) niet mocht zeggen..en als ik een kruisje droeg dat ik deze af moest doen. Deze tio´s moeten aanbeden en goedgestemd worden. Hoe doe je dat? Allereerst pak je wat cocablaadjes, daar hijg je 3x op en die strooi je dan langzaam over de schoot, baard voeten etc. van de tio. Daarna stop je een sigaret in z´n mond en die steek je aan..hij moet natuurlijk wel lekker kunnen roken :P. En dan strooi je wat 96% alcohol over zn schoot en neem je zelf een slok...ergggg sterk (ik dacht eerst dat het water was :s).
Er waren zes tio´s en ik heb ze alle zes gezien. Eentje was heel groot en knalrood...het leek een soort duivel. Ik vond hem maar griezelig zo op het eerste gezicht. Ik zei dat tegen Carlos en die zei: ´Maar je bent niet bang he!!´ Want blijkbaar mag je ook niet bang zijn. Dat stemt de tio´s ook niet goed...En als de tio´s niet goed gestemd zijn dan beschermen ze je niet in hun gebied..en dan gebeuren er ongelukken...jaja...en dat wilde ik vooral voorkomen, dus ik heb goed m´n best gedaan de duiveltjes het naar hun zin te maken.
Ik was blij dat ik weer gezond en wel buiten stond.

Ik had tegen mn gids gezegd dat ik salsa wilde dansen die avond. Hij wist wel een plek en kon ook salsadansen..dus hij ging met me mee. Omdat ik geen geld bij me had om hem een extra tip te geven nodigde ik hem uit om samen wat te eten. (Had ik beter niet kunnen doen, want hij vond het allemaal veel te leuk) Uiteindelijk kwamen we uit bij een superslechte karaoketent (hier heel populair)...ging hij helemaal op in z´n liedjes (die hij allemaal voor mij zong), en kon hij wel dansen op salsa..maar niet salsadansen, geen enkel stapje. Dusss....Ik was natuurlijk muy cansado (heel erg moe) van de hoogte enzo ;) en mn hostel zou rond 11uur z´n deuren dichtdoen (ofzoiets), dus ik had genoeg redenen om op tijd weg te gaan.
En hoe vaker hij vroeg hoe gezellig en leuk we het samen hadden daar, hoe vreselijker ik het vond. Achteraf was het wel lachen. Ik heb ´Nobody´s wife´ van Anouk gezongen, die hadden ze! En ´Ahora quien´ van Marc Anthony, maar die was in het Spaans en ging suuuupersnel..hahaha!

En vandaag ging ik rondlopen, dingen kopen..en nadenken over mijn pincode..want die was ik dus al een paar dagen vergeten. Maaaarrrr..hij is er weer..gelukkig, want ik weet niet hoeveel het kost als ik geld opneem met mn creditcard.

En nu ga ik reageren op jullie reacties. Zie je..zo gaat het altijd..eigenlijk heb ik geen tijd. Ik wilde vragen of de Amerikanen en eventueel de Zwitser in de mirador wilden gaan eten. Dat is zo´n toren als ze in Zwolle hebben, een ronddraaiend restaurant. Vanuit hier kan je heel mooi over de stad uitkijken. En het is al zo ongeveer etenstijd. Maargoed! Ik denk dat ze laat eten.

reacties op reacties:

@Wilmie: Ik ben ook gelukkig! Laat mij maar een travelreporter zijn hoor..heerlijk..reizen..schrijven..ik zit goed in mn vel nu. Ik mis salsa wel. Echt goede salsa. Kan je Mike ofzo niet even deze kant op sturen ;)

@mamsie: Lijkt me gaaf hoor..om samen te reizen. Maar gisteren toen ik over die plank liep langs een afgrond dacht ik: Nee...mam zou dit noooit doen.

@Ellen: Nee, jammergenoeg geen goudmijntjes tegengekomen.. En Bolivianen zijn niet echt mijn types :P...niet sexy :P.

@Tien: Geniet er maar van..het feest! Maar wat doe je nou als Nederland en Duitsland in de finale staan??

@Jeroen: Mischien moeten we samen eens een paardrijtour doen, maar ik dacht dat ik jou nooit kon overhalen??(Elke keer als ik het wilde) En ik wil ook naar Dalyan...
En armoede brengt ook wel diefstal met zich mee..maar een tijdje geleden was Bolivia nog heeft veiligste land in Zuid-Amerika..nu is er wat meer criminaliteit in de steden gekomen.

@Suuz (zusJE): Gefeliciteeeerd met je P! P in 1, goed joh! En nog supermooie cijfers ook! En idd..Janneke en ik waren naar Rovinj geweest...echt een schattig plaatsje, met middenin op een bergje een kerkje. Heel veel plezier! En dat reizen komt later wel. (Maartoch..wacht niet telang ;) Voor je het weet zit je in een vast werkritme enzo en is het veel moeilijker om te reizen). En kan je de donderdag of vrijdag voor je naar Albanië gaat nog uit?? :D EN ik ga empanadas maken...en pannenkoeken met banaan en dulce de leche...oeeehhh..vet lekker!

@Dana: als ik terugben gaan we zeker lekker dansen!!! Ik mis het..doe het lang niet zoveel als ik zou willen..bovendien moet ik al die extra kilootjes er weer afdansen dus bereid je maar voor op wat gespam ;)

@Rob: Ik heb je laatste verhaaltje nog niet gelezen, maar je hebt het vast super naar je zin op Paaseiland..ben benieuwd! Vooral de foto´s! Ik moet nu richting Brazilië..me klaarmaken voor mn reis naar huis :( Ga wel eerst nog even lekker partyen in Rio en als het weer goed is naar Ilha Grande :D.

En voor iedereen (waar ik nu niet op gereageerd heb): Ik vind het superleuk dat jullie me zo volgen...!! En daardoor heb ik weer meer zin om zoveel te delen. Ik vind het contact met Nederland, m´n vrienden, familie en kennissen heel erg leuk...want ik ben toch ook alleen hier. En het gaat weer moeilijk worden als ik terugkom..dat weet ik. Moeilijker dan na Ecuador..want toen kon ik het met anderen delen die ´precies´ hetzelfde hadden gedaan.

Maargoed..ik ben nog niet thuis :D. Ik ga al wel richting Brazilië..zodat ik daar eventueel een vlucht kan nemen naar Rio (in Brazilië zelf vliegen is best goedkoop namelijk) en daar nog even lekker kan dansen.

Morgen ga ik naar Sucre..een grotere stad hier in Bolivia. Hopelijk met wat salsadansgelegenheden..want ik begin wat trillerige vingertjes te krijgen ;).

Chau!!!

  • 05 Juli 2010 - 05:54

    Millie:

    Leuk verhaal. Moest lachen toen je zei dat je voor de avontuurlijke reis had gekozen. Nederland speelt 11 juli de finale tegen Duitsland, want tegen Uruguay winnen ze makkelijk want die kunnen er helemaal niets van. Ze hebben 1 goede speler en die is geschorst. Zaterdag heb ik een groot deel van de 1e etappe van de Tour de France gereden, 150 km. Lachen joh. Alles afgezet voor 500 malloten. 1 keer moesten we in het peloton flink in de remmen en een paar mensen voor me botsen op elkaar en belandden in de sloot!! Haha, maar eentje had pijn aan zijn sleutelbeen, hoop dat ie niet gebroken is. Zo leuk is dat niet. In de echte tour de france was er lieve collier hondje dat zijn baasje kwijt was en dacht ik ga tussen het denderende peloton rijden die 50 in het uur reden. Bam, valpartij. Maar het liep goed af, ... in elk geval voor de renners. Van het hondje niets meer vernomen. Nou Roosie, vp in brazilie. Die gasten zijn niet boos op ons, maar op hun eigen team. Dus je loopt geen gevaar. xxxx mildo

  • 05 Juli 2010 - 06:43

    Tien:

    Oh man, ik krijg echt stress als ik dit verhaal lees, gelukkig ben je er heelhuids uit gekomen :) (en dan bedoel ik niet de date met de gids).
    Als Nederland tegen Duitsland in de finale staat krijg ik nog meer stress... En het zou best wel eens kunnen gaan gebeuren.

  • 05 Juli 2010 - 11:22

    Suuz:

    dag lieve zuster :) leuk dat je al zo snel weer een berichtje hebt geplaatst en nog een flinke ook! zo dat klonk flink spannend in die mijn! wel gaaf dat je al die dingen maar doet hoor! heel leuk om te lezen in ieder geval :)
    ik denk dat ik die vrijdag wel kan, heb iig nog niks gepland! morgen ga ik al op vakantie,ik hoorde ook al van ilse dat rovinj een leuk plaatsje is, het leek haar iets leuker dan het plaatsje waar zij zat,porec.dus dat komt wel goed lijkt me zo!
    ik baalde een btje dat ik al op vakantie ging, maar nog geen stage had. nou ben ik vanochtend terug gebeld door een instelling waar ze werken met gehandicapten en ik mocht er vanuit gaan dat ik de stage kreeg!vanavond bespreken we telefonisch de belangrijkste dingen en beslis ik of ik de stage aanneem.dus het leven verloopt hier helemaal zoals ik dat zou willen, ik ben helemaal happy!
    ik ben nu trouwens dit bericht aan het typen in de trein,op mijn werkmobiel. heb een heel fancy ding gekregen met onbeperkt internet, is nog ff wennen. je kunt mijn blogs ook volgen als je dat wilt en ik heb een nieuwe twitter:suzduinkerken.
    nou roosje,ik spreek je even niet meer, ik wens je een hele fijne laatste maand en mail mij nog ff je aankomsttijd op schiphol,de 30ste was t toch?
    dikke kus
    je kleinere,maar grotere zusje (:

  • 09 Juli 2010 - 00:26

    Mamsie:

    langs de afgrond vind ik niet zo erg, ook niet op een plank, als ik maar weet dat die sterk genoeg is om mij te dragen. Maar in zo'n donker gat krijg je me niet.
    Ik heb nog steeds last van claustrofobie.
    Ik hoop eigenlijk wanneer je terug bent.... dat je ook naar Albanië komt, we kunnen dan met z'n allen na twee weken terug naar huis.
    Dat zou toch helemaal te gek zijn..... zo met z'n viertjes.....
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 46896

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: