Heeeel veel ijs - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rosalie - WaarBenJij.nu Heeeel veel ijs - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rosalie - WaarBenJij.nu

Heeeel veel ijs

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

13 Mei 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Waaauuww...ik heb weer een once in a lifetime ervaring erbij. Ik heb op de perito moreno gletsjer gelopen..en een ministukje eronder:P. We gingen eerst met een bootje naar een ander stukje land vanwaar we makkelijk de gletsjer op konden. Daar aangekomen kregen we een lesje ´Wat is een gletsjer, hoe ontstaat een gletsjer en wat doet het´. Ik had speciaal hiervoor hikingschoenen gehuurd, want je kreeg van die ijzeren stekelgevallen onder je schoenen gebonden..en dat moest allemaal goed strak zitten natuurlijk. We gingen op the melting-part lopen...erg geruststellend. Gelukkig weten die gidsen wat ze doen en waar je kunt lopen..want ik vond het wel even een beetje creepy op sommige stukjes. Ze lieten ons ook een drainhole zien...een gat waar het smeltwater door verdwijnt (in de zomer). Nog nooit heb ik zo´n last gehad van mijn hoogetevrees geloof ik. Ik stond met mn benen wijd naar voren te hangen om een foto te maken, blij dat de gids me goed vasthield. Na de foto vroeg ik of hij me naar achteren wilde duwen..want ik durfde gewoon niet te bewegen.
Het gedeelte van de gletsjer waar wij op liepen deed me denken aan een sneeuwpop die aan het smelten is. Er blijft dan altijd zo´n hobbelige wijde massa over..en als het dan weer opvriest is het heel hard. Dat was waar we op liepen....alleen dan veeeeel groter allemaal natuurlijk. Op het eind kreeg iedereen nog een glaasje wiskey (als je dat wilde) en een chocokoekje.
Doordat het smeltwater warmer is dan de gletsjer zelf, maakt het langs de zijkant gaten...en zo was er dus een grot ontstaan..een ware ijsgrot. Daar zijn we ook nog even ingeweest...erg mooi.

Na al het ijs van dichtbij te hebben gezien zijn we naar de balconies gegaan om daar de gehele gletsjer te zien....naja..het vooraanzicht. Wat geweldig was dat zeg...ik heb geprobeerd het op de foto te zetten...maar dat lukt gewoon niet. Het is zo inmens groot allemaal..hoog..breed...en dan het geluid van een brok ijs dat afbreekt...wauw....het klinkt als onweer...vuurwerk...zoiets...niet te beschrijven. Erg mooi om zoiets een keer te zien en van zo dichtbij mee te maken. Mijn minitrekking was de perfecte manier om het ook meteen helemaal te beleven.
De gletsjer is het enige waarvoor je eigenlijk naar El Calafate komt...dus de volgende dag heb ik de bus gepakt naar Bariloche.
Ik heb die ochtend nog wel even een stukje paardgereden met een gaucho, een Braziliaanse en een half-Argentijn, half-Nederlander (die dan weer geen Nederlands kon). Erg leuk...ik begin eindelijk te voelen wat ik moet doen als dat dier begint te draven (draven?). Ja, mn Nederlands gaat met de dag achteruit...hahaha..ik denk zelfs in het Engels omdat ik zoveel Engels praat steeds. Gisteren zei ik tegen twee Nederlandse meisjes: ´Nou dan zie ik jullie nog wel......rond´. Yup.

De busrit was 28uur...lekker lang...maar ik vind het hier toch goed vol te houden eigenlijk. Ik kwam hier gisteren in het donker aanen had gelukkig mn hostel gereserveerd...want hij was vol. De zwitserse jongen die met me mee was gegaan naar het hostel moest wat anders zoeken daardoor.
Als snel had Deirdre me ook alweer gevonden...zij is een Iers meisje dat in Buenos Aires met Rob de taxi nam naar het vliegveld voor de vlucht naar Ushuaia. Sindsdien zitten we elke keer in hetzelfde hostel...en nemen we steeds afscheid omdat zij weggaat en ik nog wat langer blijf.
Met 2 andere Nederlandse meisjes ben ik pizza gaan eten...en daarna zijn we wat gaan drinken met Deirdre, Gemma (een schots meisje), en nog allemaal couchsurfers (want Gemma ging couchsurfen en zou meeten voor de sleutel). Morgen ga ik met Gemma mountainbikes huren en gaan we rond een meer fietsen. Schijnt allemaal prachtig te zijn.
Toch zit ik te twijfelen over hoelang ik hier wil blijven in Bariloche. Ik ga straks met Nahuel naar Esquel..hij komt daar vandaan en dus kunnen we gewoon bij z´n ouders slapen. Ze hebben daar een erg mooi nationaal park en Nahuel kan autorijden...ideaal. Bovendien vind ik het wel lekker om even uit dat reizigerssfeertje te zijn. Het is superleuk hoor...maar ook erg vermoeiend. En in Esquel kan ik gewoon even chillen..daar ben ik wel aan toe. Bovendien houd ik meer tijd over als ik niet zolang hier blijf...jah..ik kom nu dus al tijd tekort.

Oke..ik ga weer even stoppen.
Jullie horen snel weer van me!

  • 13 Mei 2010 - 17:43

    Jeroen:

    wowowowow die gletsjer klinkt echt tof! Toevallig zag ik er vorige week nog een aflevering over op survivor van discovery! Dus weet een beetje wat je bedoelt.. maar daar zijn is natuurlijk nog veel immenser.. Op de plaatjes van google ziet Esquel er wel ongeveer hetzelfde uit als Bariloche, trouwens. Alleen wat minder ijs enzo ^_^ Naja, zolang je maar geniet! Zie je rond! xx

  • 13 Mei 2010 - 18:00

    Ellen:

    Hai Roos lijkt me een goed plan een paar dagen bij een familie lekker chillen en het echte leven meemaken.
    Je hebt ook tijd nodig om alles wat je beleeft te verwerken.
    Geniet ze en dikke xx

  • 17 Mei 2010 - 19:59

    Sanne:

    Hey Roos!

    Het blijft echt superleuk om al je verhalen te lezen! Wat jij allemaal meemaakt en beleeft is zo ontzettend gaaf! Ik blijf je verhalen volgen en ben vanzelfsprekend stiekem ontzettend jaloers!!!!xxx

  • 22 Mei 2010 - 14:04

    :

    I scream, You scream!!!
    Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 46767

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: