Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Rosalie - WaarBenJij.nu Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Rosalie - WaarBenJij.nu

Córdoba

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

08 Juni 2010 | Argentinië, Córdoba

Ik was gebleven bij 30 mei, de verjaardag van mn zusje waarop ze echt echt echt volwassen werd..en ik was er niet! Sorry Suuz! Maargoed...Claire kwam me ophalen en samen hebben we avondgegeten vlakbij mijn hostel. We hebben aan een stuk door zitten kletsen..over reizen, de mensen hier, de verschillen, de voordelen, de nadelen, het wonen hier..etc.etc. Zij zou 2 juni weer naar Canada vliegen (waar ze vandaan komt)...na een periode van 7 maanden in Buenos Aires. Het was in ieder geval erg leuk haar weer te zien (ik had haar ontmoet in Sao Paulo).
De volgende dag ben ik 's avonds met Nahuel naar Prince of Persia geweest...ik vond het weer een heerlijke film (alles met magie en fantasie wordt al snel geweldig bij mij).
De volgende dag was mn laatste dag Buenos Aires...geeeen idee meer wat ik heb gedaan. Wel heb ik een gekke pizza gegeten..: een bodem...met daarop heel veel lekkers zoals...kaas..ei..uhh..naja.heel veel..en daarbovenop weer een laag deeg..waardoor de pizza dus 'dicht' was. t Was typisch iets uit Buenos Aires...en zelfs daar moeilijk te vinden. Nou, had ik dat toch weer even mooi meegepikt zo op mn laatste avond ;)!
Nahuel bracht me naar de busterminal..een niet zo heerlijke plek om te zijn 's nachts...maar we hebben een taxi genomen zodat we daar niet rond hoefden te huppelen. Toen ik wist waar ik moest zijn heb ik Nahuel naar huis gestuurd..die jongen had echt zn slaap nodig voor al zn tentamens...en heb ik daar zitten wachten op mijn nachtbus richting Córdoba.
Nou en daar zat ik dan...op naar Martín. Ik kon bijna niet slapen..maar door alle zenuwen was ik nog best alert die volgende morgen om 8 uur. Ik nam een taxi naar Martín omdat ik een uur te vroeg was. En daar was hij dan...Na 9 jaar briefcontact (laatste paar jaar msn) zagen we elkaar eindelijk in het echt! Het klikt heel goed...superlieve jongen..hij zorgt goed voor me ;). En we kunnen goed met elkaar praten en lachen...erg leuk! Hij moest naar college die morgen...en vroeg of ik mee wilde omdat ik dan de campus kon zien. Dat leek me wel wat. De gebouwen daar hadden allerlei landenthema's omdat ze dachten dat hier veel internationale studenten zouden komen. Geen idee of dat het geval nu is. Hij ging naar z´n les..ik heb daar nog even rondgelopen en ben toen de stad gaan verkennen. Meestal is dat het eerste wat ik doe in een nieuwe stad....even rondlopen..de sfeer proeven. Het was anders dan ik had verwacht. Stiekem had ik een beetje Sao Paulo-achtige taferelen verwacht..met veel beton enzo. Maar het is juist heel klein en mooi in het centrum. Later bedacht ik me dat dat ook mijn eerste verwachting was. Ik dacht altijd, als Buenos Aires staat tot Amsterdam, dan staat Córdoba tot Utrecht. En ja....dat vind ik best kloppen :P. Een klein gezellig centrum...terwijl de stad best groot is. Meer dan 1 miljoen inwoners.
Na Martíns college hebben we samen gelunchd en beiden een middagdutje van een uur gedaan (hij had ook een behoorlijke slaapachterstand opgebouwd de afgelopen dagen). Daarna had hij Franse les in de stad. Ik ben meegelopen zodat hij me een beetje kon vertellen over de stad..en daarna ben ik weer via een omweg teruggelopen. Die nacht heb ik heeeeerlijk geslapen..even alles weer ingehaald van de nacht ervoor.
Geen idee wat ik de volgende dag overdag heb gedaan...maar 's avonds zijn we naar de opening van een tentoonstelling geweest hier in de kunstgalerij. Live muziek..fernet-cola, wijntje, champagne (kies maar) erbij...en veel mensen. Foto's, schilderijen, beelden..vanalles gezien...veel verschillende stijlen. Maar ik ben erachter gekomen dat ik fotografie ook wel erg leuk vind..om te zien vooral...ben zelf niet bepaald een originele fotomaker. Er was een collectie foto's met allemaal naakte mannen erop..uit heel Zuid-Amerika...gemaakt in hun dagelijkse (werk)omgeving. Heel vreemd..maar ook heel mooi om te zien....Van boer tot kapitein...allemaal naakt. Nadat we alles gezien hadden zijn we met een stel vrienden van Martín..en daar weer vrienden van...en weer vrienden...(zo gaat dat hier)...bij iemand thuis pizza en kip gaan eten. Biiijna iedereen kwam uit een ander land; Peru, Colombia, Argentinie, Italie, Nederland natuurlijk..Frankrijk..zoiets. Erg grappig en gezellig.
De volgende morgen moest Martín weer vroeg op..zoals vrijwel elke keer (oneerlijk, want ik kan blijven liggen). Die avond zijn we naar het filmhuis gegaan..naar de film: A serious man. Martín is nogal van de kunst en cultuur..leuk om te zien. Ik ben van alles wat wel...bij mij kan je met een slappe domme film aankomen...en dat kan ik net zo leuk vinden als een cultureel hoogstandje. Dit was in ieder geval een aparte grappige film. Het speelde af in de jaren 60...en ging over een joodse man en zijn gezin. Naja..goede film in ieder geval.

Zaterdag zijn we even de stad in gegaan...en heeft Martín een plug in zijn oor laten zetten en ik een piercing in mijn tong. Hij ging eerst...en pfff..wat zag dat er pijnlijk uit zeg! Eerst werd er een gat in z´n oor gepierced..daarna werd er een staafje ingestoken dat aan de ene kant zo groot was als het gat..en langzaamaan steeds dikker werd. Dat staafje werd er dus even doorheen gedrukt tot aan het dikste punt...ieww...Martín lag daar helemaal gespannen van de pijn. Gelukkig duurde het niet al te lang..en toen had hij z´n plug (zo´n oorbel waar je doorheen kan kijken...door het oor dus). Een gaatje van 4 mm.
Daarna ging ik. Tong uitsteken, tang erop...even checken of hij niet mn spieren of aderen raakte...naald erdoor..piercing erdoor..balletjes erop...voilá! Zo gepiept...deed maar een beetje pijn. Kon daarna gewoon eten..naja...beetje aanpassen...want met zo´n staaf verticaal in je mond vergt het toch wat aanpassingen wil je normaal kunnen slikken. Bovendien deed het gat ook wel pijn. Maar dit alles was niks vergeleken bij de horrorverhalen die ik had gelezen op internet (50% horror, 50% alles oke). We zijn dan ook wel naar de beste piercer geweest hier...en ik moest welgeteld 11 euro betalen.
´t Gaat nu al een stuk beter..m´n tong is bijna weer normaal (was een beetje dik). En waarom heb ik het gedaan: Gewoon...vind ik leuk! En als ik het niet leuk vind haal ik hem er weer uit en groeit het gat dicht. Bovendien kijken mensen niet recht in mn mond als ik tegen ze praat omdat ik klein ben..dus het valt echt niet op ;).

Die avond gingen we naar een verjaardag van een vriend van Martín. Was ook weer gezellig! Je hebt hier altijd erg snel aanspraak. Daarna zijn we met z´n allen naar een club gegaan....lekkere muziek..heerlijk gedanst op Lady GaGa ;)!
Ik geloof dat ik om 6 uur in bed lag..of 7...en toen ik wakker werd vroeg Martín of ik wilde bbq-en ´for dinner´ met een Colombiaanse vriendin en wat van haar vrienden. Jahoor..tuurlijk...als ik dat kan eten met de piercing. We moesten wel meteen weg..dus eigenlijk was het ontbijt in plaats van avondeten. We hadden speciaal voor mij wat kip gekocht en een hele grote aardappel...omdat dat lekker zacht voedsel was.
Met die groep zijn we na de bbq heeerlijk ijs gaan eten in het park. Het was superdruk in het park..want Argentijnen gaan allemaal naar het park op zondag geloof ik. Maté drinken...muziek luisteren..sociaal wezen. Ik geloof dat ik dat ook ga doen op zondagen...alleen neem ik dan gewone thee mee.
Die avond zijn we naar een handycraftmarket geweest....allerlei galerijen en kraampjes waar je echt vanalles kan kopen. Ik heb een portemonneetje gekocht gemaakt van een oud pak sojasap (typisch Zuid-Amerikaans/Argentijns) en een leren kettinkje met een turqoise steentje eraan.
Uiteindelijk kwamen we uit bij een straat waar een band begon te spelen. Op de stoep...en aan de overkant van de stoep zat een heel publiek. Er was net genoeg ruimte om de stadsbussen en het normale verkeer erdoor te laten..echt grappig. Mensen stonden te dansen en mee te zingen....en elke keer kwamen er auto´s tussendoor. Martín en ik hebben daar even zitten en staan luisteren...geweldig vond ik het. Dat dat zo gaat hier.
Het was een hele drukke dag geweest....en waarschijnlijk daardoor heb ik niks gedaan de volgende dag. Lekker zitten zonnen op het balkon...oefeningetjes Spaans gemaakt in mijn nieuw gekochte oefeningenboek...thee gedronken die we die zaterdagmiddag hadden gekocht (heerlijke smaken uit Patagonië), applecrumble gemaakt met slagroom..hmmmm. Gewoon een heerlijk relaxdagje.

En toen waren we alweer bij vandaag...naja..´alweer´ ik geloof dat ik al 2 uur aan het typen ben ondertussen´. Typen, thee zetten, typen, thee zetten..nadenken...msnen..typen. Zo werkt dat bij mij ;)

Vandaag wilde ik naar een plek gaan waar ze danslessen geven..om te vragen of ik privélessen kon krijgen...maar op mijn weg daar naartoe kwam ik het natuurhistorisch museum tegen en ben daar even rond gaan lopen. het ging over dinosaurussen en het ontstaan van de aarde enzo, maar het leuke was dat het wel gericht was op dit gebied. De verschillende dieren hier...en landschappen.
Daarna ging ik mijn weg verder naar die dansschool...die uiteindelijk nergens te bekennen was. Faal lonely planet...het nummer klopte niet met de plek op de kaart...maar zowel op dat huisnummer...als op de plek op de kaart was geen dansschool te bekennen. Toen maar richting het centrum gelopen...en toen kwam ik 2 danslesdingen tegen. Een soort dansschool..en een advertentie op straat. Beiden genoteerd en net even een mail gestuurd met de vraag of ik prive Rock & Roll dansles kan krijgen deze week. Hopelijk krijg ik snel antwoord! Nog een joggingbroek gekocht (dat mis ik..altijd handig namelijk) en een shirtje met lange mouwen (want het is best koud soms) en toen richting huis gegaan. Samen met Martín empanadas gehaald en gegeten..en toen was ik hier aan het typen. Pfff..zo..dat staat er weer ;)!

En nu heb ik last van mn nek...en ga ik in mn oefeningenboek werken, want als ik thuiskom moet ik het hele boek uit hebben....jaja, kom ik weer met een nieuw doel :P. Dat gaat vanzelf.

Doei!
ps: hier komen de foto's: http://www.facebook.com/album.php?aid=63378&id=1255113142&l=0d2bbf3ccf

  • 12 Juni 2010 - 12:32

    Maaike Soeters:

    Hey Roos, zo te lezen vermaak je je nog steeds prima! Wat leuk dat je na al die jaren Martín ziet en dat het in het echt nog klikt ook! Tongpiercing klinkt bij jou wel heel relaxed zeg. Ik kon echt een week niet eten en praten! Dus je hebt mazzel :)
    Hier alles nog okee, de keuken wordt deze week verbouwd! De muren worden witgeverfd en er ligt al nieuw zeil. Dan nog nieuw keukenblok (met kastjes en laden enzo) en vrijdag is 't als het goed is af! Dus nu alle spullen voor Jannekes deur, want die is even naar Berlijn. Je kamer bevalt nog steeds goed (en is superschoon en netjes want mijn ouders komen zo langs..!), jammer dat ik hier weg moet ;) heb al wel iets nieuws gevonden gelukkig! Utrecht is LEUK!
    Nog heel veel plezier en we contacten wel weer! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 46790

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: