Ride ´em cowgirl! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Rosalie - WaarBenJij.nu Ride ´em cowgirl! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Rosalie - WaarBenJij.nu

Ride ´em cowgirl!

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

27 Juni 2010 | Bolivia, Tupiza

Hier zijn we dan...aangekomen in Bolivia! Ik zal eerst vertellen over mijn laatste dagen in Salta.
Ik had twee tours geboekt...de eerste was naar Cachi...een van de best bewaarde stadjes van de tijd van voor de Spanjaarden..wauw...gekke zin. Het was echt een supermooi..wit..pittoresk plaatsje. Onderweg heb ik ook nog heel veel gezien..maar eerljk gezegd haal ik deze tour en die van de dag erna een beetje door elkaar. Ze ging namelijk allebei met dezelfde touroperator..dezelfde gids...door allemaal kleine plaatsjes..en waren beiden geweldig. Die van Cachi ging door een suuuupermooi gebied...tussen en over allerlei bergen....tour twee ook eigenlijk. Ik moet mn foto´s erbij hebben...dan weet ik het weer...maar de pc hier herkent mn cardreader niet...dus sjah :P. Na de Cachi tour ben ik met m´n kamergenoten..2 Duitse meisjes (Elisabeth en Anja), een Nederlands meisje (Nikki) en een Canadees meisje naar een Argentijns folklorische avond geweest. Elisabeth zat aan het begin van de tafel..en was als de dood dat de dansers haar zouden vragen om te komen dansen..als het zover was. Want ze hadden zoiets gezegd als: `We gaan voor en met jullie dansen´. Ik zei tegen haar dat ik wel ging als ze gevraagd werd..want zij wilde echt niet. Dus zo kwam het dat ik opeens een rok aanhad en met José (mijn gaucho voor dat moment) een typisch Argentijns dansje deed...en het zag er nog best goed uit ook zeiden de andere meiden! En het was leuk! Hahaha...het deed me wel denken aan het dansje wat ik op de boot in Turkije een keer had gedaan...beetje heen en weer hoppen van het ene op het andere been en met je armen doen alsof je een hele grote kruik op je hoofd hebt die je vast moet houden.
Er was ook nog een man die erg mooi zong..en later kwam daar een vrouw bij. Hij zong onder begeleiding van een trommelaar...zoooo goed! Jammergenoeg heeft mijn camera geen geluid bij z´n filmpjes :(.
Onder alle acts door (wauuw..weer zo vreemd..maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) aten we lekkere dingen :). Als voorgerecht had ik tamal..heeerlijk! Het is een maïsgerecht..met wat gehakt enzo er doorheen...geserveerd in maïsbladeren. Als hoofdgerecht had ik ravioli..ook weer erg lekker! En als nagerecht kozen we voor lokale lekkernijen..voor 4 personen...naja...dat was dan weer niet zo lekker...gewoon omdat het niet mijn smaak is. Vijgen...enzo...

En zo had ik weer maar 5 uurtjes slaap voor de volgende tour begon. Dat was die naar Humahuaca..jaja...zeg dat maar eens 10 keer achter elkaar. Op deze tour zagen we oude maya-ruïnes..en de 7-colored mountain. Supermooi! Ik had afgesproken dat ik achter werd gelaten in Humahuaca. Geen hostel gereserveerd...gewoon daar maar eens zien wat er was. Nou kwam ik precies binnen bij een hostel tijdens de wedstrijd Argentinië - Griekenland. En dan kan je natuurlijk niet storen..dus ik heb net gedaan alsof ik een grote voetbalfan ben..beetje oeehen en aahen...en klappen enzo ;)...en gewacht tot de wedstrijd afgelopen was. Toen naar de eigenaar gegaan voor een slaapplek..bleek hij ´gesloten´ te zijn. Ow..aha. Naja..hij wist gelukkig nog wel wat..dus hij even bellen..en zo werd ik opgehaald door iemand van een ander hostel. Ik ging nadat ik m´n spullen geloosd had alvast naar het busstation voor mijn busticket naar La Quiaca, een plaatsje vanwaar je de grens over kan naar Bolivia. Daar werd ik aangesproken door iemand die mij in zijn hostel wilde hebben (zo werkt dat)..maarja..ik had al een hostel..en al betaald. En zo werd ik uitgenodigd voor een asado die avond..in zijn hostel. Het was erg gezellig...met wat Argentijnen..en twee Fransen heb ik genoten van mijn allerlaatste Argentijnse asado.

De volgende dag nam ik om 8.30uur de bus naar La Quiaca. Ik had het een beetje vroeg gepland..omdat ik niet wist hoelang de overgang van Argentinië naar Bolivia (eigenlijk is het Bolivië in het Nederlands...of niet? Ik vind Bolivia mooier klinken) zou duren..en hoelang de bussen erover zouden doen (naar de grens een bus en van de grens naar Tupiza een bus). In de bus naar La Quiaca ontmoette ik weer een jongen...leuk gesprek mee gehad. Hij had nog nooit euro´s en reals (Brazilië) gezien..en nu wel. Hij was zelf leraar..en had het weekend bij zn ouders doorgebracht. Hij was zo aardig..dat hij me naar de grens heeft gebracht. Dat was wel fijn..want een taxi nemen bleek helemaal niet nodig.
Ik vond het grappig..zo lopend de grens over..stempeltjes halen...en in een heeeeel andere wereld stappen, want ja, dat is Bolivia. Echt heel anders. Veel armer..veel goedkoper...veel indigenas (ik had daardoor meteen een Ecuador-gevoel). De weg gevraagd naar het busstation...lekker zonder Argentijns accent hier...verstaanbaar Spaans...het wordt steeds beter.
Nou bleek dat ik drie uur moest wachten op mijn bus. Aanvankelijk dacht ik twee uur..maar er klopte iets niet...het bleek een uur vroeger te zijn in Bolivia dan in Argentinië..dus was het opeens drie uur wachten. Ach..lekker in de zon..beetje mijn reis plannen...geen probleem hoor.
Toen de bus aankwam dacht ik: ´Neeeee..mag dit rijden??´. En ja..dat mag gewoon rijden. Ik heb er een foto van gemaakt. Mijn raam trilde steeds open..twee van de vier voorlampen van de bus misten...de stoelen kraakten...en hadden een voorgevormd gat waar je met je billen inzat. Gezellig! En de armoede brengt toch een speciale geur met zich mee...

Ik had even het idee dat ik mischien wel naar Peru nog zou kunnen..en van daar het vliegtuig naar Rio kan pakken...maar met deze bussen was dat toch een minder aangenaam plan.

En zo kwam ik aan in Tupiza, het eerste ´normale´ dorpje dat we tegenkwamen. Ik had nog geen hostel geboekt..dus ben met een meisje meegegaan dat op het busstation stond om mensen te werven voor haar hostel. Het was een oké hostel zo op het eerste gezicht en de nacht in een dormitorio kostte 25 bolivianos...dat is ongeveer 2,60 euro. Jaja..lekker goedkoop!
De volgende dag echter moest ik douchen in het hokje waar ook de wc is. Dat hoeft geen probleem te zijn...maar dit was echt niet leuk. Smerige boel....en ik voelde de stroom door mn hand gaan als ik de knoppen van de douche aanraakte. Niet leuk. Ik besloot naar een ander hostel te gaan..of toch niet..want de dag erna ging ik toch een tour van 2 dagen doen.
Ik ontmoette die dag een ouder Amerikaans stel..en een Zwitser...waarmee ik vanaf maandag 4 hele dagen mee door zal brengen. Daarover zal ik jullie daarna meer vertellen. Ow..en mam...ik kan niet op internet dan..ik kan geeneens douchen de eerste twee nachten..dus word niet ongerust! We gingen even naar het hostel van de Zwitser...en dat was zo mooi..dat ik meteen mijn spullen gehaald heb ;). Ik voelde me wel slecht..ben gewoon vertrokken...maar de receptie was dicht! Er was niemand..en ik had ook geen extra nacht geboekt..dus ach..(nu loop ik gewoon met een boog om het hostel heen ;)).
Die avond met de Zwitser gegeten in een slecht chinees restaurant..waar ze overigens geen chinees serveerden (blijkbaar verkocht dat niet).

De volgende dag ging ik op een tweedaagse paardrijtour, supercool! Door allerlei kloven..door een rivier..draven galopperen...bergen...superuitzicht...kleine dorpjes..jah..dat zijn de kernwoorden wel zo ongeveer.
En wat is galopperen leuk zeg!! Super! En veel makkelijker dan draven eigenlijk.
We sliepen in een huisje...ontzettend primitief..maar toch was er een tv neergezet. Er werd heerlijk voor ons gekookt! Iedereen (3 Engelse meiden en een 1 jongen) was best wel moe na deze dag..dus we gingen na wat kaartspelletjes op tijd naar bed. Vanmorgen zonder douchen lekker ontbijtje gehad en aan de terugreis begonnen. Dat ging erg snel..de paardjes wilden snel naar huis. Mijn paard was nogal chagrijnig soms...heeft 6 keer achteruit geschopt. Waarschijnlijk omdat hij niet voorop kon lopen. Bovendien struikelde hij een paar keer...lekker eng:P. Vooral als je dan galoppeert over stenen...ik hield mn hart vast.
Maar het is goedgekomen. Nu zit ik hier...het voelt alsof ik nog steeds op een paard zit...net als dat je een bootrip hebt gemaakt. Ik voel mn rug..en mn billen..en m´n benen..alles wel :P, maar ik ga het vanavond lekker losdansen op reggaeton! Een van de Engelse meisje was ook helemaal gek van salsa en reggaeton..dus die gaat sowieso met me mee.

Nou...ik ben weer bij. Twee uur heeft het me gekost. Ik ga zo maar eens wat eten..ze eten hier gelukkig op een normale tijd ;).
Doeiii!!!

  • 26 Juni 2010 - 23:49

    Jeroen:

    Leuk weer zeg, lang verhaal! Lekker, vijgen ^_^ Was mooi, op de boot in Turkije... M&E gaan weer naar Dalyan!! Argh, wil ook.. :-( Je verhalen zijn echt heel leuk trouwens.. Ik kan me goed voorstellen hoe je daar op dingen reageert enzo ;p maar merk ook wel dat je veranderd in je reis, lekker assertief enzo! En tof dat je de tijd neemt om ze te schrijven!!! Vergeet niet meer armoede = soms ook meer gevoeligheid voor diefstal enzo.. Maar volgens mij let je goed op. Dat paardrijden wordt wel een hobby he trouwens? Te gek! Ik heb het nu ook 1x gedaan en dat was best cool. Dag mupje, geniet nog van Bolivia! XXX

  • 27 Juni 2010 - 11:01

    Mamsie:

    Wat een heerlijk verhaal weer, het lijkt net of ik met je mee reis, ik zie het allemaal zo voor me. Ik zal proberen niet ongerust te worden, maar moet Jeroen gelijk geven....armoede kan ook meer diefstal etc. teweeg brengen. Dus kijk weer goed uit. Ben benieuwd naar de foto van de bus....lachen zeg....
    Vond die treinreis ook mooi om te zien (althans die brug, waar je over ging)
    Geweldig dat paardrijden.
    nou lieverd tot het volgende verhaal maar weer, je schrijft echt boeiend.
    dikke kus.

  • 27 Juni 2010 - 11:58

    Je Grote Sister :):

    Hey lief Roosje,
    ik dacht gister nog aan je. Jakob en ik hebben een vakantie geboekt naar Rovinj in Kroatië. Daar ben jij toch met Janneke heen geweest? Ben benieuwd hoe het is daar.
    Je verhaal is weer heel leuk om te lezen :) Je schrijft fijn en ik merk idd ook dat je verandert in je reis houding. Niet van tevoren een hostel boeken enzo, lekker bij het moment leven. Het klinkt nog steeds allemaal heerlijk om mee te maken. Ook dat paardrijden, wil ik ook graag weer eens doen! Dat deden we op de basisschool vaak met feestjes ;) Maar zo in de natuur zou wel heerlijk zijn! Krijg helemaal zin om zelf op reis te gaan! Maar eerst gewoon vakantie! Ik heb al mijn toetsen gehaald dit jaar, moet alleen donderdag nog een presentatie en dan heb ik waarschijnlijk mijn P in 1 jaar gehaald :) Heb net twee negens binnen, dus ik ga op vakantie met een lekker gevoel! Kan je nog even sturen hoe laat je op schiphol bent op welke datum? Dan kan ik even kijken of ik je kan komen ophalen :) (met de trein dan :p ) Nou geniet van de komende tijd!
    Ik mis je wel een beetje hoor! Als je terug bent gaan we lekker samen eten en uit :D
    Dikke kus Suuz

  • 27 Juni 2010 - 16:22

    Ellen:

    Tjee Roos wat een belevenissen weer allemaal! super zeg!
    Ik hoef niet te zeggen geniet ervan enne laat je billen even masseren hahah of zijn de bolivianen niet sexy?
    veel dansplezier
    xxx Ellen

  • 02 Juli 2010 - 08:44

    Dana:

    Hey lieve stoere chick ;-)

    Ik vind het heerlijk om je reisberichten te lezen. Zo te horen heb je weer een hele hoop mensen ontmoet. Doen we als je weer terug bent ook weer een gezellig een salsa avondje in Utrecht plannen?

    Have fun, besos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 46768

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: