Op naar de watervallen! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Rosalie - WaarBenJij.nu Op naar de watervallen! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Rosalie - WaarBenJij.nu

Op naar de watervallen!

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

04 April 2010 | Brazilië, São Paulo

Wat heb ik ook alweer gedaan de afgelopen 2 dagen...
Ik ben niet met die Noorse meisjes naar het MASP (museu de arte de Sao Paulo) geweest..maar met mn Taiwanese kamergenoot. Het MASP wordt door sommigen beschouwd als het mooiste museum van Brazilie..nou, dat scheelt weer..dan hoef ik er geen meer te bezoeken ;). (voor geinteresseerden: http://www.masp.art.br/masp2010/). Ik vond het tegenvallen...ik dacht meer echte Braziliaanse kunst te zien..meer Zuid-Amerikaans..maar ipv daarvan kwam ik (weer) het zelfportret van Rembrandt tegen...wat van Goghjes...en superveel dingen die ik ooit al wel eens gezien heb. We waren er zo doorheen..haha...en hadden zoiets van: "Is dit het nou?". 2 verdiepingen lager was een 1-minuut-filmpjes-tentoonstelling. Overal stonden bankjes met tv´s..en elke tv had zo zn eigen thema. Ik geloof dat ik als eerste bij een verkeerd thema ging zitten...want het was echt depressing. Grijze beelden...gebouwen die in elkaar stortten...bommen...zielige mensen...gezellig dus. Ik ging snel naar een ander bankje...en zag een soort travestiet in een supermanpakje over een stad vliegen. Was dit kunst? Wordt ik door dit te kijken een beter mens? Nee...t was gewoon idioot. Vage in elkaar gezette filmpjes....laaat maar dacht ik. Ik had dat dus ook al vrij snel gezien.

Aan de overkant van het museum lag een heel mooi park. We wilden lunch kopen en dan daar lekker opeten...maar we konden niets te eten vinden (alles was dicht want het was goede vrijdag). Wel vonden we een fruitsapjes-kiosk (banana split heette het)...en daar heb ik mn allerlekkerste fruitsapje ooooit gedronken. Een vitamina con coco. Met melk. Super! Was weer helemaal blij. Ik was sowieso wel blij...want de zon scheen lekker.
We besloten de metro te pakken naar station Liberdade...dat is het chinatown van Sao Paulo. Erg leuk om te zien...mooie aziatische gebouwen en lampionnetjes als lantaarnpaallampen. Van daar liepen we naar downtown Sao Paulo. t Is erg jammer...maar je voelt gewoon dat het geen relaxte plek is om rond te lopen....je moet er dan ook geen camera te voorschijn halen. Oooooveral waren zwervers...heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Overal zag je mensen slapen op kranten...en er zijn er heel veel langsgekomen om ons om geld te vragen. Mn kamergenoot werd volgens mij ook uitgescholden door eentje omdat ze geen geld gaf..ach..we verstonden het toch niet.

We zijn daar de kathedraal ingegaan..maar er was een dienst aan de gang. Ik voelde me niet op mn gemak in mn tanktopje en 3/4-broek...want zo hoor je geen kerk in te gaan..maar mn kamergenoot was helemaal enthousiast omdat ze voor het eerst een dienst zag. Ik heb dr een beetje subtiel naar buiten geloodst..want ik vond het niet kunnen zo. We wilden nog een uitzichtfoto maken vanaf een hoog gebouw die ook weer op een van de hoogste punten van de stad stond..maar hij was jammergenoeg dicht. Ach..het enige dat te zien was was beton en hoogbouw geweest...maartoch, ik houd wel van panorama's.
We zijn weer naar het hostel gegaan daarna en daar heb ik mn nieuwe kamergenoot ontmoet. Ik had namelijk moeten switchen van kamer..omdat ik nog 2 extra nachtjes ging blijven. Ze komt uit Canada, maar woont in Buenos Aires. Ze heeft me dan ook helemaal enthousiast gemaakt voor BA. Ik ga het echt geweldig hebben zegt ze. Voor 18 pesos (= ongeveer 3 euro nog wat) schijn ik 3 danslessen te kunnen volgen...elke dag! Daarvan is er altijd 1 een tangoles.

Gisteren ben ik mijn busticket gaan kopen voor vandaag..naar Foz do Iguaçu. De man kon geen Engels en geen Spaans...maar toch had ik supersnel mn ticket in handen. Daarna ben ik wat rond gaan lopen in downtown Sao Paulo..omdat ik nog graag het theatro wilde zien..en de mercado (markt). Maar het theater kon ik niet vinden..hoewel ik hem geloof ik wel echt gezien heb. Maar het regende keihard...en ik kon geen ingang vinden (en er waren renovatiewerkzaamheden), waardoor ik maar gewoon wat rondgelopen heb. Zo kwam ik terecht in een soort shoppingmall. Geen gewone...het was een rock-centre ofzo. Op de achtergrond hoorde je alleen maar tattoo-apparaten trillen/sissen...en om je heen zag je allemaal met piercings behangen Brazilianen. Superleuk eigenlijk..wist niet dat dat hier ook zo was..en dan ook nog zo geconcentreerd. Ik heb nog nooit zoveel piercings-, tattoo-, en rockwinkels bij elkaar gezien! Ik was weer een klein beetje droger geworden...en ben na nog wat andere winkeltjes bezocht te hebben naar het hostel gegaan.
Daar was mn kamergenoot Claire (de Canadese) ook net teruggekomen van eigenlijk dezelfde wijk als ik. Die avond had was ze uitgenodigd om met een Braziliaan die ze in BA had ontmoet te komen eten. Ze vroeg of ik ook meeging...want t was open voor iedereen dacht ze.
Ik ging mee..en het was superleuk. We waren met een groep van 10 mensen..en hebben bij een Japans restaurant gegeten. Erg leuke gesprekken gehad...over stereotype Nederlanders, Canadezen en Brazilianen...over gekke woorden..over steden...over vanalles.
Daarna zijn we nog wat gaan drinken en werden we naar het hostel gebracht met de auto.
Blij dat ik mee ben gegaan..was toch erg leuk (ik twijfelde nogal..al die onbekende mensen ;)).

Net lekker ontbeten..en ik ga zo mijn tas handig inpakken. Om 14.30uur vertrekt mn bus naar Foz do Iguaçu.
Ik heb een plekje bij het raam :D gelukkig....want de reis gaat 16 uur duren.
Spreek jullie weer als ik daar ben, tchau!!

  • 04 April 2010 - 17:06

    Jeroen:

    Geweldig verhaal weer :-D Echt Roos: kunst.. gewoon idioot! Haha! De rest klinkt alsof Sao Paulo toch zo saai niet was!! Geniet van het natuurgeweld van de watervallen.. Tip.. Sta een momentje helemaal stil en vergeet even alles (soms kan je zo bezig zijn met foto's maken dat je het gevoel niet pakt) maar dat komt vast goed. xxxx en nog fijne pasen!

  • 05 April 2010 - 09:54

    Janneke:

    Haha.. ja, dat hedendaagse kunst :p Het is hip om je je ongemakkelijk te laten voelen en aan het denken te zetten. Op zich is dat wel gelukt, want je vond het interessant genoeg om op te schrijven ;)

    Ik zag net dat je bus veel te vroeg was aangekomen. Heb je mooie dingen gezien onderweg? En nog een beetje geslapen? Veel plezier in Foz de Dinges!

  • 05 April 2010 - 12:04

    Suuz:

    He drol, nu nog aan het twijfelen om met onbekende mensen te gaan eten :p Wie ken je daar wel?! :p Iedereen is toch nieuw? Maar leuk om dit allemaal te lezen, vooral dat rockcentrum :p grappig! Ik zit nu in Limburg, we hebben hier sporadisch en heeeeeel langzaam internet(deze pagina laden duurde zon 5 min!) Maar ik moest het lezen! :p Nu zal je wel onderweg zijn naar Argentinie denk ik? Gaaf dat dat meisje je die dingen vertelde, dat wordt vast super! He geniet ervan, dikke kus en knuffel(ook al weet ik dat je daar niet van houdt :p )
    Suuz

  • 05 April 2010 - 12:31

    Ellen:

    Wow Roos heerljk zo zonder vaste tjden je dag delen en mensen ontmoeten.Leuk dat je merkt dat ze niet bijten hahahah
    Goede reis en veel plezier bij de waterfalls
    xxx

  • 06 April 2010 - 17:59

    Mama:

    Ja je gaat je hart weer ophalen in BA, dat weet ik nu al. Maar eerst nog die watervallen. Indrukwekkend he, zelfs door de telefoon. (ik loop stiekum iets voor op je tekst. Wat beleef je toch veel he zo onderweg en leuk dat je al zoveel kontakten hebt iedere keer.
    En wat is dan een doorsnee Braziliaan?? Ik ben benieuwd naar je watervalfoto's. Je schrijft ook zo lekker boeiend, dat ik het haast niet af kan wachten om meer te lezen.
    XX mama

  • 07 April 2010 - 13:01

    Suzanne:

    Even een berichtje om te laten weten dat ik je reisverhalen ook lees. ;-)
    Ik hoop dat je het zo naar je zin blijft hebben. Volgens mij hb je nog geen tijd gehad om te merken dat je 'alleen' op reis bent met als die mensen om je heen. ;-)

    xxx Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 46896

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: