Español - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Rosalie - WaarBenJij.nu Español - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Rosalie - WaarBenJij.nu

Español

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

22 September 2008 | Ecuador, Quito

Vandaag begonnen met mijn 3de week Spaans. Omdat er deze week 24(!) nieuwe mensen zijn, moesten we even wachten op de groepsindeling. Eerst moesten de 24 nieuwen een test maken en uiteindelijk zijn er 3 Denen, en een jongen uit London bij Lena en mij in het groepje gekomen. We hebben vooral de tegenwoordige tijd herhaald...en eigenlijk moet ik eens even flink wat werkwoorden in mn hoofd stampen, want dat is toch wel ´superimportante!´. Morgen gaan we de Pasado Simple herhalen, oftewel 1 van de zoveel verleden tijden. Wat dat is ook superimportante natuurlijk.

Wat trouwens wel grappig was: In de jungle had ik Julio als leraar en volgens mij kickt hij op gekke ideeen en verhalen. Hij vindt het ´supercool´ of ´superchevere´ als je in leven na de dood gelooft, als je denkt dat aliens bestaan of andere gekke dingen ofzo hebt meegemaakt. Hij was zo grappig, maar ze zijn hier ook wel een stuk spiritueler denk ik (of eigenlijk niet spiritueler, maar uhhm...ouderwets spiritueler denk ik, weet even niet hoe ik het moet noemen).
Ik heb nu een wat serieuzere leraar geloof ik. Hij ging ons de sociale regels uitleggen...de ´Goede Manieren´ van de Ecuadorianen.
Meisje laat je ALTIJD voorgaan (ook als ze een rok aanhebben en de trap opmoeten, dan blijft de jongen even wachten).
Je begroet iedereen met 1 kus op de wang en tegelijkertijd een hand. Ondertussen hebben alle toeristen die regel ook al overgenomen geloof ik want wij(van ons huis) begroeten elkaar ook al zo als we elkaar onverwacht tegenkomen op straat.
Meisjes lopen altijd aan de huizen/winkel-kant als ze op de stoep lopen en mannen aan de autoweg-kant.
´No dicer `no sé`´= zeg nooit dat je iets niet weet, dat is arrogant. Je kan beter liegen dan dat je zegt dat je niet weet waar de supermarkt oid is. Echt handig om dit te weten!
En wat ook echt grappig is: Als een jongen ook maar een heel klein praatje maakt met een meisje dan moet hij de rekening van haar drankje betalen. ´t Schijnt dat heel veel meisjes hier misbruik van maken. Maar t lijkt me ook wel moeilijk voor een jongen die omringt is door meisjes om niets terug te zeggen als ze tegen hem praten :P.
En dan heb je hier nog het idee dat jongens sterk en krachtig moeten zijn (of moeten doen alsof) en meisjes heel fragiel...want anders kun je het wel schudden met je relatie. Maar onze leraar zei zoiets van:´als je dan eenmaal bij elkaar bent, hoop je dat ze niet zo dom is als ze zich voordeed´.

Maargoed, ik ga weer.
Om 17.00 uur is mijn afspraak met de dokter. Ben benieuwd of hij wat nieuws kan zeggen of dat het gewoon een beetje behelpen blijft met de dingetjes die ik heb. Heb nog steeds niet het idee dat mijn medicijnen werken namelijk.
Daarna even snel eten..en kijken of we nog op tijd kunnen zijn voor de salsales, want daar heb ik wel zin in! Hoewel het wel lekker druk zal zijn in het superkleine salsazaaltje. Ik denk dat ik maar alvast een datum ga prikken voor een volgende privéles....

  • 22 September 2008 - 21:06

    Marloes:

    heee,
    Je laat nu de telefoon overgaan, dus je hebt Jeroen alweer aan de lijn:)
    Je schrijft echt intressante stukjes iedere keer en die foto's zijn ook echt leuk om te zien!
    Gekke gewoontes eigenlijk, dat je maar beter kan liegen en dat die jongens moeten betalen als ze met je praten hihi
    Nou succes bij de dokter en dans'se als dat nog gaat lukken.
    Ik ben nu ook weer met streetdance begonnen in Leiden, best wel leuk :) Er zitten zelfs 3 jongens op, das ook voor het eerst, 2 a-ritmische hihi... Maarja tot spreeks maar weer!
    Groetjes Marloes

  • 22 September 2008 - 22:11

    Anne:

    Ik begreep al nooit waarom ik drie verschillende kanten op gestuurd werd als ik naar de supermarkt vroeg, maar jou verhaal verklaart haha. Op deze gewoonte na kunnen de niet heel galante Nederlanders nog heel wat leren ;).

    Hoop dat je oorontsteking snel overgaat!

    x Anne

  • 22 September 2008 - 22:18

    Tien:

    Haha, beetje dezelfde cultuur in spanje dus, maar het verschil is dat spanjaarden al die dingen nooit toe zullen geven:-(
    En jongens aan de straatkant is zodat zij dan aangereden worden in plaats van de meisjes, dus dat is wel handig ja!
    Oh en wat betreft dat spirituele... ze zijn ook heel bijgelovig of niet?

  • 23 September 2008 - 15:03

    Ellen @ Natnederland:

    hai Rosie hoe is het met je oor? als je niet goed kan horen spreek je straks 'verkeerd' spaans ;)als je je tong maar tussen je tanden houdt dan kom je al een heel eind, toch?. Het is hier grijs en druilerig en Jeroentje is naar Delft op de fiets. Hij loopt af en toe wat verdwaast rond mist duideljk zijn knuffelknoedie.
    Mark zit nu wat dichterbij voor jou in Schotland , Glasgow, tot zaterdag. Een soort van studie-werkreis.
    In een superdeluxe hotel.
    Mildo heeft weer een solllitatie in Den Haag.Marloes is druk met werk, studie en Rein.
    Ik begin al te wennen aan de grote kinderen, als je terug bent mag je wel weer eens mee. Er valt veel te zien op je vakgebied. Ik heb een aantal neurologische 'gevallen'.
    Nou Rosie sterkte met je oortje en je kan altijd nog vragen of iemand de rook in je oor wil blazen van een sigaret dat schijnt te helpen bij oorpijn??
    xxxxons

  • 23 September 2008 - 18:56

    Roos:

    @Marloes
    Cool dat je weer straatdanced, kunnen we elkaar gave pasjes leren ;)!

    @Tien
    Ze zijn inderdaad heel bijgelovig, vandaar dat ze al die drankjes op de markt verkopen waarmee je je liefdesleven op kan peppen of meer geld kan krijgen. Maar er zijn genoeg Ecuadorianen te nuchter voor die dingen hoor, dat ook wel weer.

    @Ellen
    t Spaans hier is geen geslis, dat is in Spanje meer, hier spreek je dat geslis gewoon uit als een s .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

En nog een laatste bericht ;)

22 Oktober 2008

Weer thuis

18 Oktober 2008

Afscheid nemen..pfff

15 Oktober 2008

M´n kindjes!

13 Oktober 2008

Filmpjes
Rosalie

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 46907

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 26 Oktober 2013

The journey without a plan

11 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Israel ontdekken

30 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Dansen in Zuid-Amerika

05 September 2008 - 22 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: